Duitslandbeurzen beschikbaar!

Het bestuur heeft informatie ontvangen over een aantal beurzen voor Nederlanders die naar Duitsland gaan voor studie of onderzoek, waarvan de deadline al 1 december aanstaande is. De beurzen worden verstrekt vanuit de Nederlandse en Duitse overheid aan studenten en onderzoekers van alle studierichtingen die naar Duitsland gaan voor een uitwisseling, master, zomercursus of onderzoek. Mocht je interesse hebben, maar meer informatie willen, vraag dan het bestuur.

Het gaat om de volgende beurzen:

1. Ons eigen DIA-Stipendium (gefinancierd door het ministerie van OCW en de DAAD) wordt verstrekt aan studenten (HBO/WO) en (aanstaande) promovendi die een uitwisseling, master of onderzoek gaan doen in Duitsland. De beurs kan gecombineerd worden met een Erasmusbeurs en bestaat uit een financiële bijdrage van 1.800 – 2.000 euro voor maximaal één semester. De deadline is op 1 december aanstaande voor een verblijf volgend semester. Meer informatie.

2. De DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) heeft een aantal beurzen voor een zomercursus, (deel van) een master of onderzoek in Duitsland. Deze beurzen bestaan uit maandbijdrages van 750 – 1.000 euro per maand of een eenmalige bijdrage tot 2.250 euro, verstrekt voor periodes van een paar weken tot 24 maanden. De deadlines voor de belangrijkste beurzen zijn al op 1 december (!) aanstaande voor een zomercursus, master of onderzoek vanaf juni volgend jaar. Studenten die vanaf oktober 2017 een master willen gaan doen in Duitsland, moeten dus al vóór 1 december 2016 een aanvraag doen. Meer informatie.

Deze beurzen zijn in principe bedoeld voor studenten met de Nederlandse nationaliteit. Mochten jullie informatie over beurzen willen verstrekken aan buitenlandse studenten die naar Duitsland willen, kunnen jullie gebruik maken van de scholarship database van de DAAD.